Told you so

Door CodeCaster op woensdag 8 december 2010 11:00 - Reacties (20)
Categorie: Random thoughts, Views: 7.157

Een week of twee geleden kwam de gemeente Alphen aan den Rijn eventjes in het nieuws. De gemeente zou namelijk opdracht hebben gegeven tot het uitvoeren van een onderzoek. Het onderwerp daarvan was de invloed van straling op bomen, wat natuurlijk als met bruine suiker gezoete yoghurt is voor de linkse mueslivreters. Het onderzoek is uitgevoerd door de Universiteit Wageningen, want die van Leiden was te dichtbij.

De strekking van het onderzoek was als volgt:
Straling van zendmasten heeft mogelijk een negatieve invloed op de gezondheid van planten. Uit onderzoek is gebleken dat Essen in een kweekcel met zogenaamde wifi access points verkleuringen en afsterving van bladeren vertonen.
De essen werden gedurende ruim drie maanden blootgesteld aan zes stralingsbronnen met frequenties variërend van 2412 tot 2472 MHz en een vermogen van 100 mW EIRP op 50 cm afstand.
HerfstboomMijn reactie daarop: dat heet herfst. Zelfs ik met mijn Janboerenlulverstand (en ja, dat is een contaminatie van boerenverstand en "op z'n Janboerenfluitjes", maar ik laat 'm lekker staan) kan bedenken dat het bestuderen van één boom met daaromheen vijf opgevoerde access points niets bewijst. Ten eerste is een testgroep van één testobject nogal, laten we "beperkt" zeggen, maar daarnaast zijn dergelijke opgevoerde access points niet standaard. De honderd milliwatt waarmee ze gedurende drie maanden uitzonden, maar ook zeker de geringe afstand van 50 centimeter, zijn niet bepaald alledaagse situaties voor bomen. Die staan namelijk doorgaans buiten, en access points binnen. Zet er dan meteen een paar UMTS-masten naast die met 5 Watt uitzendt, dan kun je constateren dat de boom langzaam gekookt wordt.

Ik was ook niet de enige die dat dacht, getuige de AAaRGH-strip die enkele dagen daarna in De Spits stond:
AAaRGH

Gelukkig heeft het dagblad De Pers dit verhaal ook opgepikt en gisteren in de fijne categorie Pinokkio uitgeplozen. De strekking:
Wat is de bewering?
Wifi-straling maakt bomen dood. De straling van draadloos internet zou bij bomen opmerkelijke afwijkingen in de groei, bloedingen en scheuren in de bast veroorzaken.

Wie zei dat?
Als we afgaan op de stortvloed aan berichtgeving – ‘Wifi kills trees!’ – die vanaf 11 november wereldwijd begon rond te zingen, zou deze bewering afkomstig zijn uit een onderzoek van de TU Delft, TNO, de gemeente Alphen aan den Rijn en de leerstoelgroep plantcelbiologie van de Wageningen Universiteit. Feit is dat de Wageningse Universiteit op 19 november een persbericht over dit onderwerp op haar website zette.

Hoe zat het ook alweer?
Wageningen University onderzocht in opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn (TNO en de TU Delft hadden hier dus niets mee te maken) in hoeverre elektromagnetische straling, zoals die van zendmasten, een rol zou kunnen spelen bij de verslechterde gezondheid van de bomen.

Wat is waar?
Kunnen we nu stellen dat bomen doodgaan door wifi-straling? Zeker niet. De Wageningse onderzoekers halen zelf al aan dat ze het wenselijk vinden om de proef te herhalen en ‘bij voorkeur gedurende een langere periode en op grotere schaal’. Daarnaast houden ze ook alvast een slag om de arm: ‘Een verband tussen de onderzochte wifi-straling en het brede scala aan ziekteverschijnselen bij volwassen bomen kan uitdrukkelijk niet worden gelegd op basis van het huidige onderzoek’.
Dus zet je aluhoedjes maar weer in de kast. :)


http://codecaster.nl/got/rmb/star1.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/star2.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/star3.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/star4.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/star5.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/stats.gif

Volgende: Welk vervoer? 12-'10 Welk vervoer?
Volgende: Microsoft Partner Network 11-'10 Microsoft Partner Network

Reacties


Door Tweakers user Tsurany, woensdag 8 december 2010 11:04

Wat wil je hiermee zeggen? Hetzelfde wat de Wageningse Universiteit zelf al zegt, dat het mogelijk zo is maar ze de proef op grotere schaal voor langere tijd moeten herhalen?

Door Tweakers user CodeCaster, woensdag 8 december 2010 11:06

Lekker op tijd, na publicatie rectificeren. See for yourself wat dit heeft veroorzaakt aan napraten door honderden, duizenden andere websites wat resulteert in borrelpraat waarin het onderzoek aangehaald zal worden. Ik heb het al op verschillende plekken gehoord.

Dit komt nooit meer goed ;( Zo worden broodje-aap-verhalen dus de wereld in geholpen.

Door Tweakers user Apache, woensdag 8 december 2010 11:10

Hier heeft vast iemand zijn doctoraat mee verdiend :)

Door Tweakers user T-gamer, woensdag 8 december 2010 11:33

Als ik het zo lees moet ik weer denken aan een aantal plaatjes (stripje ofzo) waarin op z'n amerikaans uitgelegt werd dat wifi de wereld zou overheersen. Lees dit in het kader de routers nemen de wereld over door straling te gebruiken als wapen. Als ik hem ooit nog eens vind probeer ik het nog wel eens te posten.

*spellingsfouten inbegrepen.

Door Tweakers user DarkKnight, woensdag 8 december 2010 11:57

Apache schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:10:
Hier heeft vast iemand zijn doctoraat mee verdiend :)
Leuke is dat de eerste pagina in het rapport (ja, ik heb het originele rapport gelezen) luidt:
Een wetenschappelijk bewijs kan ik niet leveren, maar als ik dat wel zou kunnen dan nog zouden mijn
bevindingen niet geaccepteerd worden omdat dit rapport een aantal wetenschappelijke uitgangspunten ter
discussie stelt.
Dus, hij kan niets bewijzen, maar zelfs als hij dat wel zou kunnen, zou het toch niet geaccepteerd worden. Nou ja, ik zou zeggen dat het feit dat het op een website genaamd "www.stopumts.nl" staat, zegt eigenlijk al genoeg.

Trouwens, het originele artikel is al van 2005 en sindsdien hebben ze al veel moeten rectificeren. Zo stond er ook in dat ze het onderzoek in samenwerking met TNO hadden gedaan, terwijl TNO alleen wat discussies had gevoerd én juist hun argumenten en conclusies had weerlegd.


Door Tweakers user Spetsnaz, woensdag 8 december 2010 14:08

Sinds ik live messenger 2011 heb geinstalleerd werden opeens alle braadjes aan de boom oranje, later vielen ze er zelfs vanaf! Bewijs dat live messenger 2011 invloed heeft op de gezondheid van planten en bomen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 8 december 2010 14:09]


Door Tweakers user [T!M], woensdag 8 december 2010 14:54

En dan met ze allen besparen op zorg,cultuur(nietmeerikweethet) etc.
Gelukkig is er wel geld voor een belangrijk onderzoek als deze!

Door Tweakers user McGryphon, woensdag 8 december 2010 15:27

post hoc ergo propter hoc heet zo'n onderzoek geloof ik :P

Door Tweakers user citruspers, woensdag 8 december 2010 16:09

*Grinnikt*
Mijn moeder begon hierover tijdens het avondeten, met als algemene conclusie dat straling slecht was, en de bomen erdoor doodgingen.....tot ik haar liet zien dat er al 3 jaar een plant naast ons Wi-Fi Accespoint staat... :+

Door Tweakers user chime, woensdag 8 december 2010 17:17

citruspers schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:09:
*Grinnikt*
Mijn moeder begon hierover tijdens het avondeten, met als algemene conclusie dat straling slecht was, en de bomen erdoor doodgingen.....tot ik haar liet zien dat er al 3 jaar een plant naast ons Wi-Fi Accespoint staat... :+
Hey ... je kan nu zelfs aantonen dat WIFI bevorderlijk is voor planten => ze groeien daardoor O-)

Door Marianne, woensdag 8 december 2010 18:17

Nee, dit is niet om te slijmen maar omdat ik het een grappige blog vind ;) En weer een bewijs dat ons belastinggeld naar zinloze onderzoeken gaat (dat hier trouwens mensen serieus commentaar op gaan leveren, ze kunnen het natuurlijk ook níet lezen :O )

Door Tweakers user Spetsnaz, woensdag 8 december 2010 20:42

Marianne schreef op woensdag 08 december 2010 @ 18:17:
Nee, dit is niet om te slijmen maar omdat ik het een grappige blog vind ;) En weer een bewijs dat ons belastinggeld naar zinloze onderzoeken gaat (dat hier trouwens mensen serieus commentaar op gaan leveren, ze kunnen het natuurlijk ook níet lezen :O )
Maar hoe maak je het onderscheid tussen zinloze en zinvolle onderzoeken? Veel belangrijke ontdekkingen zijn gedaan tijdens onderzoeken die eerst zinloos leken.

Door Tweakers user Zpottr, woensdag 8 december 2010 21:46

(...) voor de linkse mueslivreters.
:D ;(

Conservatieve alu-hoedjes conspiracymongolen die termen rondgooien als "staats-stralingsdienst" zijn typisch links natuurlijk. En grote fans van muesli.

Haha, hoe kun je jezelf in de eerste paragraaf ongeloofwaardig maken.

Door Tweakers user Spetsnaz, woensdag 8 december 2010 21:53

Zpottr schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:46:
[...]

:D ;(

Conservatieve alu-hoedjes conspiracymongolen die termen rondgooien als "staats-stralingsdienst" zijn typisch links natuurlijk. En grote fans van muesli.

Haha, hoe kun je jezelf in de eerste paragraaf ongeloofwaardig maken.
Dat kan ik ook zeggen over jou eerste paragraaf, ironisch? :P

Door Tweakers user Zpottr, woensdag 8 december 2010 21:59

Mito schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:53:
[...]

Dat kan ik ook zeggen over jouw eerste paragraaf, ironisch? :P
Uh, jazeker. Maar ik hoop dat je daarmee wil zeggen dat mijn eerste paragraaf ironisch bedoeld is - en volgens mij was dat al redelijk helder.

Toch bedankt voor de verdere verduidelijking, hoewel wat overbodig.

[Reactie gewijzigd op woensdag 8 december 2010 22:01]


Door Tweakers user Spetsnaz, woensdag 8 december 2010 22:15

Nou om eerlijk te zijn ben ik links en hou ik wel van een bordje muesli bij het ontbijt. :P

Door Tweakers user citruspers, woensdag 8 december 2010 22:21

Wat mij betreft mag de muesli ook rechts zijn, doe ik verder niet moeilijk over.

Door Tweakers user CodeCaster, donderdag 9 december 2010 12:20

Zpottr schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:46:
[...]

:D ;(

Conservatieve alu-hoedjes conspiracymongolen die termen rondgooien als "staats-stralingsdienst" zijn typisch links natuurlijk. En grote fans van muesli.

Haha, hoe kun je jezelf in de eerste paragraaf ongeloofwaardig maken.
Het spijt me, het was niet m'n bedoeling je te beledigen. Natuurlijk mag je ook muesli eten als je rechts bent.

Door Tweakers user Spetsnaz, donderdag 9 december 2010 17:05

CodeCaster schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:20:
[...]

Het spijt me, het was niet m'n bedoeling je te beledigen. Natuurlijk mag je ook muesli eten als je rechts bent.
Zolang ze maar geen geitewollen sokken met paarse broek en verkleurde rode jas gaan dragen!

Reageren is niet meer mogelijk