Halbe Zijlstra en het onderwijs, deel twee

Door CodeCaster op maandag 12 maart 2012 21:50 - Reacties (8)
Categorie: Student, Views: 1.866

Al eerder liet ik me uit over deze vriendelijke VVD'er, maar wat hij nķ weer heeft bedacht bewijst nog meer aan waanzin grenzende roekeloosheid.

Zijn collega zei:
We hebben geen Kabinet met een moderne, liberale minister-president om terug naar de jaren ‘50 te gaan.
Zijlstra lijkt het hier niet mee eens te zijn. Hoewel de geschiedenis leert dat Nederland aan een flinke intellectuele opmars bezig is, zijn we Europees gezien echter lang niet zo goed, hooguit bovengemiddeld.

Aangenomen dat we een hogere positie willen behalen, of minstens de huidige willen behouden, moet het onderwijs dus verbeterd worden:
Het is een denkfout om te stellen: hoe meer geld naar het onderwijs, hoe beter het wordt. Maar het is nog dommer om te denken: als we bezuinigen wordt het beter. Goed onderwijs is namelijk ook niet gratis.
Geld mag geen kwestie zijn bij een opleiding. Niet voor de overheid, evenmin voor de burger. Dat het onaantrekkelijk wordt gemaakt om te lang over een opleiding te doen is een prima idee. Ik ben het dus ook wel gemengd eens met de langstudeerboete of Halbeheffing (had ik al eens gezegd dat ik van alliteratie houd?). Wat ik niet vind kunnen is dat zo'n maatregel mensen treft voor wie op die wijze tijdens het spel de regels veranderen. Natuurlijk, er is nķ geld nodig, en anders kunnen ze over zes jaar pas de eerste hbo'ers kaalplukken, maar moet er wel nu geld bij het onderwijs vandaan?

Studenten lenen nu al veel te veel, waar ze haast al toe worden gedwongen, waardoor er weer meer gewerkt moet worden. Alsof dat nog niet genoeg is, besluit Zijlstra ook nog dat de studenten die een master-opleiding volgen, voortaan hun te vervallen komende studiefinanciering zelf bij elkaar mogen gaan werken. Hij houdt sowieso wel van werkende studenten, want buitenlanders die in Nederland komen studeren, moeten voortaan een nog groter steentje aan onze economie bijdragen. Zestien uur per week maar liefst.

Als een opleiding puur een geldkwestie wordt, is deze voor minder mensen toegankelijk. Dit kun je nu al zien, aan de 40.000 studenten die afzien van een master. Een trend die vaker blijkt bij Zijlstra's oplossingen.

Dat effect wordt nog versterkt doordat universiteiten langstudeerders behoorlijke bedragen mogen laten betalen. Als je deze lijn doortrekt, neigt het Nederlandse onderwijslandschap over te hellen naar het Amerikaanse model, waarbij de locatie telt waar je je opleiding hebt gedaan, en het diploma zelf nauwelijks. Een trend die zich dan ook in het hbo, en wellicht zelfs mbo zal gaan voordoen?

Officieus is het natuurlijk al zo, zie met je InHolland-diploma nog maar eens in de Shell-top terecht te komen. Maar niet iedereen heeft een keuze, als InHolland tweeduizend per jaar kost en Den Haag twintigduizend. Wordt studeren weer voor de rijken?



http://codecaster.nl/got/rmb/star1.pnghttp://codecaster.nl/got/rmb/star2.pnghttp://codecaster.nl/got/rmb/star3.pnghttp://codecaster.nl/got/rmb/star4.pnghttp://codecaster.nl/got/rmb/star5.pnghttp://codecaster.nl/got/rmb/stats.gif

Volgende: HTTP-verkeer debuggen met Fiddler 03-'12 HTTP-verkeer debuggen met Fiddler
Volgende: Communicatie deel 6: de vaatwasser 01-'12 Communicatie deel 6: de vaatwasser

Reacties


Door Tweakers user Gtoniser, maandag 12 maart 2012 22:02

Investeren in de toekomst van je land telt blijkbaar niet als er bezuinigingen nodig zijn.
Om nog maar te zwijgen over hoe belachelijk het is om tegen studenten te gaan zeggen: "Hallo, omdat we vinden dat jij te lang studeert mag je volgend jaar 3000 euro extra gaan betalen!"

Voor het gemak vergeet men even dat sommige studies moeilijker zijn dan anderen, en deze vaak ook nog een twee jarige master hebben (technische studies bijvoorbeeld).
Waarom deze maatregelen toch doorgaan is me een raadsel...

Door Tweakers user Ivos, maandag 12 maart 2012 22:57

Redelijk eens met je betoog, alleen niet als het aankomt op

"Geld mag geen kwestie zijn bij een opleiding. Niet voor de overheid, evenmin voor de burger. "

Geld mag best een kwestie zijn, en wel om de reden dat het namelijk eindig is, zowel voor burgers als de overheid (ook de burgers eigenlijk). Dat betekent dat je goed moet overwegen hoe je het besteedt. Het zou geweldig zijn als in de zorg en het onderwijs een onbeperkte hoeveelheid kapitaal beschikbaar was voor de aankoop van goederen en faciliteiten, salarissen voor het personeel enzovoorts. Dat is nou eenmaal echter niet zo, dus moet je kijken hoe het geld dat je erin steekt effectief kan worden gebruikt. De fout die Zijlstra / de rest van dit kabinet maakt is het continue bezuiningen op essentiŽle zaken zoals onderwijs, maar dus ook zorg.

Een van de methodes lijkt te zijn om geld weg te halen bij het HBO/WO, en het dan "her te verdelen", waarbij dit kabinet blijkbaar denkt dat het dan beter tot zijn recht komt. En dat is -wat mij betreft- een fout omdat maar tot een zekere grens het mogelijk is voordat de kwaliteit van het onderwijs en het aantal studenten eronder zal gaan lijden. Wel denk ik overigens dat de stelling "zoveel mogelijk mensen in het HBO/WO zien te krijgen" grenzen heeft, voor sommigen is een MBO wellicht geschikter (en dat geeft mensen wellicht een opleiding die minstens zo veel voldoening en relevantie brengt als een HBO opleiding zou brengen).

[edit] Ik heb wel mijn twijfels bij sommige van je bronnen, zoals deze. Ik zie al vrij snel dat de initiator een website runt mbt bijbanen, en aantallen respondenten worden niet in dit -summiere nu.nl- berichtje genoemd. Verandert niks aan de matige houding van dit kabinet overigens :)

[Reactie gewijzigd op maandag 12 maart 2012 23:05]


Door Tweakers user Dooievriend, maandag 12 maart 2012 23:09

Ter vergelijking: aan de universiteit waar ik nu zit (KULeuven, consistent top 100 in de beruchte universiteitenrankings) betaal ik ongeveer 500§ per jaar inschrijvingsgeld. That's it.

Als je een kenniseconomie wil, moet je zoveel mogelijk barrieres voor hogere studies wegnemen, en niet er extra toevoegen. …ťn van de weinige dingen die Vlaanderen beter doet dan Nederland...

Door Tweakers user AMD1800, maandag 12 maart 2012 23:13

Ik stond vandaag om kwart over 6 op om op tijd op college te zijn. Begon om 9 uur. Vervolgens kwam ik pas om 16.30 weer van de universiteit vandaan. Nadat ik de nodige boodschappen had gedaan was het ook weer 18.00 en dan moet er nog gegeten worden. Dus, wat werken? Ik heb wel betere dingen te doen.

Ben het wel met je eens dat ik te veel leen. Gewoon volle bak. Maar dat betaal ik terug en hoe dat is dan mijn probleem. Probleem voor de overheid is dat mijn koopkracht door die lening terugloopt, wat je hoe dan ook terug gaat zien in de economie, als een boel mensen met zo'n schuld zitten. Dan wordt er minder verkocht en gaat de economie minder vooruit. En omdat de prognoses van de instantie die ze maakt dan niet kloppen, schiet de beurs in de stress. Bovendien is bij de echt rijken en bedrijven echt geld te halen.

Door Tweakers user Sphere-, maandag 12 maart 2012 23:16

En niet te vergeten de harde knip waardoor meer mensen langer over hun studie gaan doen.
Hij mag het dan wel niet bedacht hebben, hij zit wel in het kabinet dat aan de macht is wanneer het ingevoerd wordt.

Door Tweakers user GemengdeDrop, dinsdag 13 maart 2012 00:09

vergis je niet, overal waar men zit te blaten over 'differentieren', dan bedoeld men eigenlijk dat er verschillen in kwaliteit moeten zijn. Anders gezegd, er moeten ook 'slechte' opleidingen en instellingen zijn zodanig dat daar minder aan uitgeeven hoeft worden.

De toon daarvoor is gezet met de bologna verklaring. Op pagina 17 van onderstaande notitie merkt de minister notabene op dat alleen een bachelor niet voldoende is.
http://www.onderwijsraad.nl/upload/publicaties/449/documenten/bach.pdf

Echter, ook in een brief aan de kamer:
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvgs5kjg27kof_j9vvikqpopjt8zm/vi3aieek0jxm/f=/kst49265.pdf
"Het verlenen van graden door instellingen past naar mijn mening beter bij een
gedifferentieerd bestel waarbij een graad niet alleen een op zichzelf
staande waarde heeft, maar dit ook gerelateerd is aan de opleiding waar
de graad is behaald."

Hoewel er overigens ook stevig gepleit word voor nationale accreditatie, is de bachelor master structuur, met de daarbijbehorende 'differentiereing' en 'selectie aan de poort' en 'bindend studieadvies'' gewoon een stelsel van bezuinigingen. Hoe handig de BaMa titelatuur ook werkt.
We hebben (hadden) namelijk een hoger onderwijssysteem van gemiddeld zeer hoge kwaliteit. Het gemiddelde opleidingsniveau ligt erg hoog, maar echt op de 'top' zitten we nu ook niet. Althans, dat vind men. En dus wil men 'differentieren' wat eigenlijk gewoon betekend dat erg goed onderwijs beschikbaar komt alleen voor een select clubje studenten, terwijl het gemiddelde niveau omlaag gaat. Niet omhoog.

Dus, in plaats van het hebben van een VWO diploma dat recht op toegang gaf voor de UNI moeten er nu nog meer bijkomende eisen gesteld worden (selectie aan de poort). Dus de lucky few die toevallig goed gescoord hadden (en geld hebben) die komen door. Terwijl het eigenlijk probleem dat opgelost moet worden is : de kwaliteit van het VWO onderwijs. Waarom komen die studenten niet goed meer mee op de UNI? dan moet je niet gaan selecteren op studenten maar het onderwijs verbeteren! Het alternatief is namelijk een devaluatie van het VWO diploma - en dat lijkt me niet wenselijk.

Iets dergelijks geld ook voor de universitaire diplomas. De kwaliteit daarvan moet gewoon zonder uitzondering consistent hoog zijn. Als een Nederlandse werkgever (Die bekend is met de Nederlandse systemen) zich al moet gaan afvragen wat een diploma nu eigenlijk waard is (voorbeelden genoeg de laatste tijd) dan is de waarde van diplomas en graden in het algemeen nogal gedevalueerd.

anyway, 2 centen

[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 maart 2012 00:12]


Door Tweakers user i-chat, dinsdag 13 maart 2012 07:48

hoewel ik het honderd procent eens ben met je betoog, behoudens dat de situatie zich nu gaat voordoen, zoals je stelt (waar ik overigens ook voor vrees) wil ik toch wel wat kantekeningen plaatsen. en wel te verstaan bij het gedrag van studenten zelf, zie de studentenverenigingen en het exorbitante gedrag aldaar, en ik kan het niet vaak genoeg stellen, dat is pure verkwisting van tijd en middelen, middelen die eigenlijk aan de gemeenschap toebehoren.

als ook maar de helft van alle studenten zich opsteden zoals amd1800 zegt te doen zou het probleem ook half zo groot nog maar zijn, maar ik verzeker u dames en heren op het mbo is het nog veel erger ook daar zou het mes rigoureus en diep moeten snijden

ergens ben ik wel een voorstander van studeren op geleend geld in plaats van gekregen geld, en laat dan ook schoolprestaties maar een bepalende factor zijn in het wel of niet verkrijgen van die lening, wel kleven daar, volgens sommigen, enorme nadelen aan zoals minder afstudeer stages (omdat mensen het niet meer kunnen betalen bijvoorbeeld), dit lijkt me dan weer precies zo'n reden om het dan toch maar weer niet te doen.

eerder werdt er echter al gerefereerd naar het amerikaanse model. ik ben het er volledig mee eens dat er heel veel niet wenselijk is aan hun systeem, maar zouden we mischien toch iets van ze kunnen leren? bijv in de financierings-constructie?. (in een gematigde vorm uiteraard)

Door Tweakers user IStealYourGun, dinsdag 13 maart 2012 12:24

Dooievriend schreef op maandag 12 maart 2012 @ 23:09:
Ter vergelijking: aan de universiteit waar ik nu zit (KULeuven, consistent top 100 in de beruchte universiteitenrankings) betaal ik ongeveer 500§ per jaar inschrijvingsgeld. That's it.

Als je een kenniseconomie wil, moet je zoveel mogelijk barrieres voor hogere studies wegnemen, en niet er extra toevoegen. …ťn van de weinige dingen die Vlaanderen beter doet dan andere EU landen.
Ja BelgiŽ Vlaanderen is op dat vlak wel een pracht voorbeeld. Kansarmen krijgen daar nog eens een subsidie van enkel duizenden euro's en het OV is voor studenten ook zwaar gesubsidieerd.

Maar maak je geen illusie, de enige reden dat ze bespaard blijven is omdat het een Vlaamse bevoegdheid is en de Vlaamse bevoegdheden in zijn geheel minder last heeft van de crisis.

Dat zorgt echter onrechtstreeks tot een generatieconflict tussen werknemers en studenten. Toen enkele maanden geleden de vakbond staakte, uiten de meest jongeren hun ongenoegen, want: "iedereen moet besparen". Echter zijn zei de enige die nog geen groot nadeel heeft ondervonden van de crisis. De weinige besparingen in onderwijs gebeurt dan ook vooral achter de schermen. En BelgiŽ zou het zich, net als zijn buurlanden, zeer makkelijk kunnen maken en het inschrijvingsgeld naar een Europees gemiddelde kunnen brengen, maar dat wil kan het niet. Overigens is de vakbond zelf ook tegen het verhogen van het inschrijvingsgeld.

Een langstudeerboete vindt ik sowieso belachelijk, ik ken veel mensen die studeren of gestudeerd hebben, maar het aantal dat in ťťn enkele keer er overal door was kan ik nog steeds op ťťn hand tellen (eigenlijk ken ik er maar 2). Je zou het net anders kunnen doen, mensen die daar in slagen zouden een financiŽle bonus moeten krijgen.

Reageren is niet meer mogelijk