Studiefinanciering en bijverdienen
Je betaalt 1550 euro collegegeld om een opleiding te mogen volgen, en als thuiswonend student krijg je per maand 97 euro gefinancierd. Het nettoverschil per jaar bedraagt dus nog geen 400 euro exclusief studiemateriaal, dus er is geen persoon in Nederland die mentaal geschikt is om Hbo- of Wo-onderwijs te volgen maar financieel niet.
Het wordt pas interessant als je uitwonend wordt, want dan krijg je per maand maar liefst 160 euro meer uitgekeerd - wacht, hoeveel? Voor 160 euro haal ik net aan voor een maand of anderhalf eten, laat staan dat ik daar mijn kamer van kan betalen. En nee, vier euro aan eten per dag is niet veel.
Dus een student moet werken, en terecht ook vind ik. Maar waarom worden er grenzen gesteld aan wat je mag verdienen? Waar zijn ze bang voor?
07-'09 Onvermijdelijk
05-'09 Pechdag
Reacties
Overigens vang ik als uitwonende student 497 euro in de maand, dankzij mijn ouders die geen cent verdienen (waardoor ik dus maximaal aanvullend krijg).
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 00:42]
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 00:47]
Overigens, ik kreeg als uitwonende iets van 500 euro van de IBG. Zijn je ouders rijk, dan mogen ze de beurs aanvullen tot dat bedrag. Ook niet onredelijk om een bijdrage te vragen van rijke ouders, toch?
Je studiefinanciering telt overigens niet mee voor je verzamelinkomen.
Inderdaad, dat is wel serieus, dat wordt droog brood eten en water halen bij de buren!Zo krijg je met een euro meer per maand 500 euro per jaar minder...
Ze moeten ergens een grens trekken, en als je al zoveel verdient, kun je dat best hebben. Anders moet er weer moeilijk gedaan worden met graduele vermindering etc, wordt het alleen maar lastig van.
Waarom dan? Ik werk graag in m'n vrije tijd naast m'n studie, mag dat niet?Ze moeten ergens een grens trekken
Tuurlijk mag dat, en tot een fors bedrag (voor een student) zonder gevolgen. Ga je daar overheen, dan ben je óf meer bezig met werken dan studeren, wat nadelig is voor de overheid, óf gewoonweg handig en daarmee rijk genoeg om niet op de overheid te hoeven teren.Waarom dan? Ik werk graag in m'n vrije tijd naast m'n studie, mag dat niet?
Zou je soms willen dat mensen die gewoon 100.000 euro per jaar verdienen omdat ze graag hard werken, ook huur- en zorgtoeslag krijgen?
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 01:00]
Natuurlijk moet het weer uit z'n verband getrokken worden. Nu ik naast m'n stage zowat 15 uur per week werk (oei 55+ uur per week) hou ik na al m'n standaardkosten zoals huur, verzekeringen, telefoon, niet-verzekerde zorgkosten, eten en drinken en af en toe een keertje uitgaan betaald te hebben maar liefst 300 euro per maand over. Stel je voor dat ik van die 3600 euro die ik per jaar overhoud eens op vakantie zou willen, of een rijbewijs zou willen halen, een auto willen kopen, of, maar dan noem ik iets heel geks, een huis zou willen inrichten als ik klaar ben met m'n studie.Zou je soms willen dat mensen die gewoon graag 100.000 euro per jaar verdienen met hard werken, ook huur- en zorgtoeslag krijgen?
Nogmaals: waarom zou dat niet mogen, of waarom moet dat aan banden gelegd worden?
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 01:12]
Als student zou je er inderdaad ook heel iets nuttigs van kunnen doen, rijbewijs, auto, je noemt het al.
Maar ik snap je vraag niet, waarom dat niet zou mogen. Dat lijkt me duidelijk toch? Waarom zou de overheid voor jouw rijbewijs, auto of huisinrichting op mogen draaien? Dat betaal je toch lekker zelf? Net als de huur- en zorgtoeslag van die man die een ton verdient? De stufi is bedoeld om de studie te bekostigen, al dan niet gedeeltelijk (het houdt niet over voor veel mensen, daarin heb je gelijk).
Nu even naar jou: verdien je met je 15 uur + stage meer dan 1100 euro per maand dan?
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 01:21]
Waarom maak je daar geen aanspraak op
Het heet studiefinanciering. Ik betaal van die 260 euro per maand mijn collegegeld (studie), boeken (studie), laptop (studie) en een heel klein beetje van wat het kost om niet meer thuis te wonen zodat ik dichter bij m'n studie woon.Er blijft van die financiering verder geen cent over die niet naar mijn studie (of m'n huisvesting daarvoor) gaat.Maar ik snap je vraag niet, waarom dat niet zou mogen. Dat lijkt me duidelijk toch? Waarom zou de overheid voor jouw rijbewijs, auto of huisinrichting op mogen draaien? Dat betaal je toch lekker zelf? De stufi is bedoeld om de studie te bekostigen, al dan niet gedeeltelijk (het houdt niet over voor veel mensen, daarin heb je gelijk).
Dit jaar niet, omdat ik er extra op aan het letten ben, en omdat ik dankzij mijn stage niet genoeg tijd heb om te veel te verdienen. Zullen we verder salaris (bruto) en stufi (netto) gescheiden houden?Nu even naar jou: verdien je met je 15 uur + stage meer dan 1100 euro per maand dan?
Ik vat de reden gewoon niet. Als ik tijd heb om naast mijn studie geld te verdienen, dan heeft iedere student dat redelijkerwijs toch? Iets met normen, ECTS, en studielasturen? Iedere student wordt geacht een bepaald aantal uren aan zijn studie te spenderen, en daarnaast mag hij danwel zij werken.
Als ik dan toch kans zie om in die vrije uren een bepaald bedrag bij elkaar te werken, waarom zou ik dan benadeeld worden ten opzichte van die studiegenoot die minder uren werkt?
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 01:35]
@ CodeCaster: ik snap dat je het onterecht vindt dat als je net boven de grens uitkomt, je dan minder krijgt dan iemand die er net onder blijft. Dat sucks gewoon big time. Het stimuleert niet om veel te werken.
Maar het is toch redelijk dat de overheid geen zin heeft om te gaan betalen voor mensen voor wie het eenvoudig zelf kunnen betalen. De overheid heeft geen oneindige diepe pot met geld en stelt daarom grenzen bij de stufi/uitkering/toeslagen/etc.
Je redenering dat er van die 260 niks overblijft voor andere dingen dan studie, terwijl je daarnaast nog eens tegen de 1100 euro aan verdient, is natuurlijk stierenpoep. Je hebt ruwweg driemaal zoveel inkomen als ik, en ik kom rond, dus je moet alles makkelijk zelf kunnen betalen. Daar heb je die gratis 260 euro niet voor nodig. Leuk om te krijgen, dat wel, maar nodig?
Er zit niks anders op dan uitkijken dat je er niet over de inkomensgrens gaat, en in plaats van nog een uur extra te werken, dan maar wat eerder het café in en een biertje drinken op de geldschietende overheid.
Tot 32.000 euro (2650 bruto/maand) krijg je de volle aanvullende beurs.
Bij een 5-jarige studie (3 jaar bachelor & 2 jaar master) krijg je 5 jaar studiefinanciering.Het allerergste van Stufi vind ik nog wel dat ze totaal niet stimuleren om een master te volgen naar een bachelor. Dan mag je vrolijk zelf bijbetalen als je master 2 jaar duurt (1 jaar stufi, 1 jaar zelf).
Hoewel het al een aantal keren is uitgelegd, doe ik het ook nog maar een keer:
De Studiefinanciering in ingevoerd om mensen die zelf (of hun ouders) niet in staat zijn om hun studie te financieren. Deze financiering is bedoeld voor de studie, en niet voor neven-activiteiten. Aangezien jij ook nog een prive-leven hebt (neven-activiteiten), is het door de overheid toegestaan om dit te bekostigen met bijverdiensten.
Er is echter een grens gesteld aan de bijverdiensten (zonder dat dezen invloed hebben op de studiefinanciering), omdat de overheid van mening is dat wanneer jij over deze grens heengaat, prima in staat bent om jouw studie gedeeltelijk of geheel zelf te bekostigen en dus ook geen studiefinanciering nodig hebt. Simpel toch?
Om op jouw voorbeeld terug te komen:
Wanneer je net een paar euro over die grens heengaat met gevolg dat je de studiefinanciering moet stopzetten en er een paar honderd euro op achteruitgaat, dan ben je niet slim bezig. Niet slim bezig in de zin van dat je dit in de gaten moet houden, of je zorgt ervoor dat je net onder de grens blijft (paar uur minder werken), of je zorgt ervoor dat je er dik overheen gaat (verlies van studiefinanciering compenserend).
Dat deze grens niet echt een stimulans is om veel te werken, is nogal wiedes; veel (uren) werken zal (waarschijnlijk) niet bevordelijk zijn voor je studieresultaten. Eerst studeren en je diploma halen, dan werken.
Ik vind dat je het zelf verdient. Het loont dus niet om te knokken voor een goede baan/contract als je nog student bent
ik heb net mijn hbo gehaald en wil doorstuderen, maar omdat er een schakeljaar tussen zit krijg ik dan waarschijnlijk geen studiefinanciering.. Het ene jaartje wat ik nog zou kunnen krijgen, krijg ik pas in het eerste jaar van de master.. Oftewel het is straks 1 jaar zelf betalen (inclusief woning en dergelijken) dan 1 jaar een beetje studiefinanciering (omdat mijn ouders echt net boven die grens zitten) en dan nog 1 jaar zelf dokken..
Echt stimulerend...
En die bijverdiengrens? Gewoon zorgen dat je er net onder blijft, of er flink overheen gaan. Boven de 12916 euro aan inkomsten ga je immers 4176 euro aan stufi + OV-kaart terugbetalen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 08:38]
Dat is dus niet waar, als je je financiering maar op tijd stopzet.wacht maar tot je net over de grens gaat. Kan je het allemaal terug betalen eigen huis of niet
Bij 10k verdient stopzetten natuurlijk. Dat lijkt me logisch, waar het mij om gaat is dat ik al lang werk en voldoende inkomen heb om zelf de opleiding te betalen, en toch stufi krijg. Daarbij betaalde mijn baas de opleiding, dus je wordt er alleen maar beter van.wacht maar tot je net over de grens gaat. Kan je het allemaal terug betalen eigen huis of niet
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 10:08]
Je kiest er toch zelf voor om er een jaar tussenuit te gaan?Volgend jaar ga ik een tussenjaar doen wat er op neer komt dat ik geen cent van de overheid krijg. Geen stufi, geen ov, zelfs geen eventueel tegemoetkomende regeling vanwege mijn inzet.
En ik zeur niet over te lage studiefinanciering, ik vind het lastig dat ik niet zo veel mag bijverdienen terwijl ik dat wel kan. Als ik toch naast mijn studie (die ik ruim binnen de 4 jaar ga halen) genoeg tijd overhoud om geld te verdienen...
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 juni 2009 10:11]
En dat jij je studie in 4 jaar gaat halen en daarbij genoeg tijd hebt om te werken, prima! Dat juich ik ook alleen maar toe, maar stop alsjeblieft met zeuren over die bovengrens. Mensen met 'veel' geld betalen in nederland nou eenmaal voor de mensen met minder geld. Mocht dat systeem je niet bevallen, dan raad ik je aan om naar Amerika te verhuizen, daar is alles namelijk veel beter geregeld
Ze noemen het tegenwoordig op de IB site een stimulerings beurs, zal wel hetzelfde zijn maar gewoon een ander naampje
Verder kan ik alleen maar zeggen dat het tegenwoordig beter is geregeld dan vroeger, '80s en dat ouders inderdaad, met een modaal inkomen, goed in staat zijn hun eigen kroost te ondersteunen in de studiekosten. Persoonlijk is het mij erg aangelegen om "onze" kinderen een goeie kans te geven
@ Gracus :
Mensen met meer geld betalen niet per defintie voor de mensen met minder geld. Je betaald allemaal evenredig naar inkomen, dus ook minima en modaal betalen datgeen wat redelijk is naar inkomen. Is toch wat anders.
Verder vind ik het wel zo, als ik eens zo om mijn heen kijk, dat veel studenten voortijdig hun studie verlaten. Weggegooid geld dus dus imo terecht dat ze moeten terug betalen. Hierdoor is het wel zo dat degene die doorleren per jaar per saldo meer krijgen doordat de opgevers niets meer krijgen.
En als laatste. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen een studie kan financieren voor zijn/haar kinderen of dermate kan helpen dat ze daarddor moeten werken erbij maar in het algemeen zie ik dat soort mensen wel hele andere uigave patronen hebben waarvan ik denk, is je goed recht, wie ben ik om te zeggen dat je iedere cent voor je kind moet spanderen aan een studie maar als ouder zelf heb ik zoiets, mijn kind kan/moet nog een heel leven hard werken, laat de studie dan lekker de studie zijn en niet van sochtends vroeg tot savonds laat in de weer zijn voor een paar "k*t" centen
Nee, dat wordt hierboven ook al een aantal keer genoemdvraag aan huidige studenten: is het nog steeds zo dat als je meer dan 10.000 per jaar bijverdient, je je hele stufi van het jaar moet terugbetalen? (ipv dat je naar rato van wat je er overheen gaat moet terugbetalen?) Dat vond ik altijd zo achterlijk.
Helaas moet je dan wel je OV inleveren.
Je moet dan echter ook je OV terugbetalen, en dat komt al op 65 euro per 2 weken... Als je 3000 euro te veel hebt verdiend mag je dan 1690 (OV) + 1310 (Stufi) = 3000 euro terugbetalen.
Verdien je bijvoorbeeld 14.000 bruto (terwijl de grens op 13.000 ligt) dan mag je 1000 euro terugbetalen.
Mijn ouders kregen tot vorig jaar een brief van de IB-groep of ze mij eventjes +500 euro wilden geven. Vind het persoonlijk een beetje omgekeerde wereld.
Studenten\jongeren moeten meer werken vertelden ze nog geen 2 jaar geleden in den haag. Wat ze niet vertelden is dat studenten die al hard werken nog steeds moeten terugbetalen... Daarbij wordt je als student niet even op tijd gewaarschuwt dat je bijna teveel hebt verdient.
Ben je dus als student aan het werk omdat je niet geld bij je ouders wilt bedelen en werk je daarom 16+ uur per week omdat je met 90 euro amper de studieboeken aan kan schaffen. En spaar je een beetje bij omdat je weg wilt uit een afgelegen dorp woont waar je zonder eigen vervoer, buiten de christelijke uren niet weg komt. Komt de IB-groep aankloppen of je even wilt afrekenen. Hebben je ouders dan al niet genoeg belasting betaald ofzo..
Lijkt me overigens nog vervelender als je ouders niet zoveel verdienen en je er wel is een keertje er tussen uit wilt. Dan zal je dus zelf de studie moeten financieren, dit wil je tuurlijk zonder achteraf met schulden te zitten. Met 500 euro in de maand red je het dan ook niet lijkt me. Daarnaast zal je denk ik niet net als je ouders willen leven en werk je om nog een beetje relaxte jeugt te hebben en om wat spaarcenten om zak te hebben om jezelf een goede start te kunnen geven. "Klop klop.. wie is daar... ja daar is hij weer de IB-groep.."
@swelson Ga (meer) werken
[Reactie gewijzigd op zaterdag 20 juni 2009 02:45]
Mijn ouders hebben alleen geen recht op kinderbijslag als je kind een stuk opleiding doet in het buitenland!
Terwijl dat juist zo duur is..
Voor buitenlandse studies zijn andere beursen hoor.
@Emiel1984,
Als jij met 16uur per week over je stufi heen gaat dan verdien je 15euro netto per uur, hoef je niet echt te klagen lijkt me of wel?
Daarnaast krijg je dankzij je studie ook weer aardigwat belasting voordeeltjes die een aardig groot deel van mijn vakantie sponseren.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 03 juli 2009 07:48]
Ik ben het met CodeCaster voorzichtig eens. Natuurlijk is het zo dat de staat je niet hoeft te sponsoren als je miljoenen per jaar naar binnenharkt.
Anderzijds is de staatssteun zo ontzettend laag dat ik het niet redelijk meer vind dat de overheid hollandse jongens en meisjes die van aanpakken weten straffen.
Je ouders moeten zo ongeveer zeer arm zijn wil je de aanvullende beurs krijgen. Mijn vader is een sloeber die in het onderwijs werkt, hij verdient echt niet veel, en toch zat ik op de basisbeurs, een paar maandjes had ik een paar euro meer.
Nee, de overheid weet denk ik inmiddels dondersgoed dat ouders niet de aanvullende beurs uitkeren. Zij hebben doorgaans de instelling: je kan ook wat gaan werken, of dat betaalt de overheid maar. Dat laatste is natuurlijk geen onlogische gedachte, want deze ouders brengen ieder jaar weer de helft van hun verdiensten naar de overheid die deze professioneel weet te verbranden.
Ja, dan wordt het dus werken. En dan is die inkomensgrens treiterig laag.
Je moet bedenken dat een gemiddeld kudt-hok van 15 m² in Utrecht zo'n 350 euri kost. Er wonen dus ongezond veel studenten in vissers, geiten- en slaapdorpjes. Een student die dus gedwongen wordt om op bijna volledig eigen kracht probeert zich te onderhouden, is aangewezen op het harken van geld buiten de collegebanken.
Nou weet ik wel een voorstel. Pak die 90 euro van de teveel verdienende student maar af—prima, gebruik het voor een leuk vlinderprojectje ofzo—maar laat die ov intact. Als je een ov afpakt maak je een student dus echt invalide. Het openbaar vervoer is enorm duur een auto zit er ook niet in, want we hebben het nog altijd over een categorie mensen waarvan de levensstandaard lager ligt dan die van bijstandstrekkers.
Dit land is visieloos.
[Reactie gewijzigd op woensdag 26 augustus 2009 22:05]
Dat jij niet mentaal geschikt bent Hbo- en Wo-onderwijs te volgen betekend nog niet dat heel Nederland dat is
Volgens mij mag jij in ieder geval terug naar de basisschool om te leren lezen. Ik schrijf dat er niemand bestaat die mentaal wel, maar financieel niet in staat is om hbo of wo te kunnen volgen.Ik snap de IB-groep niet. Echt niet...er is geen persoon in Nederland die mentaal geschikt is om Hbo- of Wo-onderwijs te volgen maar financieel niet....
Dat jij niet mentaal geschikt bent Hbo- en Wo-onderwijs te volgen betekend nog niet dat heel Nederland dat is
Waar je overigens vandaan haalt dat ik mentaal ongeschikt ben weet ik niet, ik hoop over drie maanden mijn hbo-studie af te ronden.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 januari 2010 12:48]
Ik ben zo'n 3200 euro bruto over de grens van 13.000 gegaan.
Nu staat er op de officiele site nergens goed aangegeven dat dit een bruto grens is, terwijl in 2007 om een nettogrens ging. Heb het in 2007 ook tijdig gestopt.
Maar goed. Moet ik nu 3200 + een jaar ov-kosten (80 euro per maand)= 4160 euro terugbetalen? Als ik het 2 maanden eerder had gestopt, zou ik uitgaande van een stufi van 490 en een ov van 80 euro per maand=570 euro maal 2 maanden = 1140 euro minder gehad?
Als dit klopt. Wie kan dit verschil verklaren???
Overigens ik neem aan dat wat je bruto over de bijverdiengrens gaat je netto moet terugbetalen?
Ik ga maandag de DUO bellen om een compromis te sluiten. Ik wist dat ik al wat aan de hoge kant zat en heb per december mijn stufi stopgezet maar mijn OV gehouden (en die al terugbetaald), maar ik moet nog twee maanden stufi+OV inleveren om gemiddeld onder de bijverdiengrens te komen. Ik betaal liever zo'n 650 euro dan de hele 3000 euro eigenlijk...
Laten we onderling contact houden en info uitwisselen. Ik heb nog niemand op fora op internet met exact hetzelfde probleem gevonden.
Anton
Ik zou graag willen werken
maar helaas.. alles wat ik meer verdien dan een bepaald bedrag moet ik terugbetalen aan de IB-groep, omdat ik dan geen recht meer op studiefinanciering.
Het gevolg.. afgelopen jaar heb ik 3000 euro meer verdient dan het max. bedrag. Ik moet nu dus 3000 euro terugbetalen aan de IB-groep. Dat is 2 maanden full time werken voor mij!!
Dit jaar ga ik dus maar niet meer werken dan het max. bedrag..
terwijl ik wel graag zou willen werken...